מבזק מס מספר 43 - 

מיסוי ישראלי  10.11.2003

מועד אירוע המס ב"פיצוץ" של 104א' לעניין חבות המס במכירת ני"ע סחירים - 10.11.2003

סעיף 104 לפקודה מאפשר העברת נכס לחברה ב"פטור" ממס. הפטור מותנה בקיום תנאים מסוימים, בין השאר בהמשך החזקת הנכס המועבר בידי החברה וכן המשך ההחזקה במניות החברה אליה הועבר הנכס, לתקופה של שנתיים. הפרת תנאי הסעיף תאיין את הפטור בהעברת הנכס. בשנים קודמות מצינו כי תנאי זה נוצל לעיתים כתכנון מס, תוך הפרה יזומה של תנאי הסעיף, כך למשל במידה והועברו ניירות ערך סחירים שמכירתם לראשונה אינה פטורה ממס, במידה ושוויים עלה, הפרה יזומה של הוראות הסעיף הביאה למעשה למיסוי על הערך הנמוך בעת ההעברה, בעוד שמכירתם בעתיד לאחר מכן בשווי הגבוה – תהא פטורה ממס. האפשרות לנצל הפרה יזומה של הוראות הסעיף נחסמה בתיקון 123 מיום 1.1.2000 בסעיף 104ז' לפיו "תהא העברת הנכס אשר לא חויבה במס בעת ההעברה, חייבת במס כאמור בפסקה (1), או חייבת במס לפי שווי השוק של הנכס המועבר במועד ההפרה, לפי הגבוה…". נראה כי מועד אירוע המס לא שונה, והינו מועד ההעברה.

בשכך, כיום כאשר רווח ממניות סחירות היה פטור ממס לפני הרפורמה, ועתה חייב, ייתכן כי הפרה יזומה של הוראות הסעיף בידי מי שהעביר בעבר טרם הרפורמה, מניות סחירות שערכן עלה, לחברה בשליטתו לפי ההוראות סעיף 104 לפקודה, יאפשר קביעה כי התקיים אירוע מס ביום ההעברה אמנם לפי שווי המניות הגבוה, אך לפי דין המס שהיה שורר בעת ההעברה, כלומר פטור ממס!!

בשולי הדברים נעיר כי ייתכן ניתוח זה נכון יהיה אף לגבי חברה שהעבירה לאחר הרפורמה מניות של חברה בת שנרשמו על ידה למסחר בבורסה, לחברה בשליטתה, לפי הוראות הסעיף.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה